VPS Palloliiton laatujärjestelmän korkeimmalle tasolle
Julkaistu: 21.11.2020 18.39

VPS Palloliiton laatujärjestelmän korkeimmalle tasolle

VPS kuudentena seurana Palloliiton laatujärjestelmän tasolle 5

VPS Juniorit, yhdessä VPS Oy:n kanssa, on ollut mukana Palloliiton laatujärjestelmässä vuodesta 2013 lähtien ja määrätietoisesti kehittänyt toimintaansa pystyäkseen nousemaan taso kerrallaan ylöspäin. Marraskuun 13. päivänä pidetyssä auditointitilaisuudessa VPS nousi Palloliiton laatujärjestelmän korkeimmalle tasolle.

Laatujärjestelmän pilottivaiheesta saakka mukana ollut VPS Junioreiden toiminnanjohtaja Joni Keturi kertoo prosessista

- Laatujärjestelmä pakottaa seuraa kehittymään jokaisella osa-alueella. Kaikki mitä olemme kehitysohjelman puitteissa tehneet, on vienyt seuraa eteenpäin ja tehnyt VPS Junioreista paremman seuran erityisesti junioreillemme, mutta myös työntekijöillemme ja joukkueidemme vapaaehtoisille. VPS Junioreiden toiminta on nyt sekä Palloliiton että Suomen Laatukeskuksen arvioijien mukaan maan huippuluokkaa. Ja se on sitä kaikilla osa-alueilla, ei pelkästään lajiosaamisen mittareilla mitattuna. Olemme tehneet valtavan työn seuran rakenteiden ja toimintatapojen parantamiseksi, ja sitä kautta tehneet VPS Junioreista turvallisen seuran, jossa huomioidaan lasten ja nuorten kokonaisvaltainen kehittyminen.

- Kun ajatellaan, että Suomessa on yli tuhat jalkapalloseuraa ja olemme niistä kuuden parhaan joukossa seuran rakenteilla ja toimintatavoilla mitattuna, ei voi luonnollisesti olla kuin tyytyväinen siihen millaisen ympäristön olemme pystyneet pelaajillemme ja toimijoillemme luomaan. Lisäksi tämä prosessi on lähentänyt VPS Junioreita ja VPS:n edustusjoukkueen ja Akatemian toiminnasta vastaavaa VPS Oy:ta siten, että pystymme rakentamaan junioreillemme erittäin laadukkaan siirtymävaiheen silloin, kun nuoruusvaiheesta pitää pystyä ottamaan ne ratkaisevat askeleet VPS Akatemian kautta edustusjoukkueeseen. Molempia seuroja johdetaan yhteisten arvojen ja strategian pohjalta, mikä myös selkeyttää ja lähentää toimintojamme automaattisesti.

- Nyt nousimme korkeimmalle tasolle, mutta onneksi siellä pysyminen ei ole todellakaan automaatio, vaan meidän täytyy jatkuvasti kehittää toimintaamme pelaajien parhaaksi. Kehitysprosessin aikana luodun pelaajakehitysohjelman tulee toimia myös arjessa ja sen on tuotettava tuloksia, Keturi päättää.

Mikä on Palloliiton laatujärjestelmä

• Laatujärjestelmän tavoitteena on kannustaa seuroja systemaattiseen ja pitkäjänteiseen toimintaan, jonka pohjana on vahva seuraidentiteetti ja jäsenistön laajasti hyväksymä toimintamalli.
  • Laatujärjestelmässä on viisi tasoa ja kolme arviointialuetta: urheilutoiminta ja sitä tukevat johtaminen sekä viestintä ja markkinointi.
  • Laatujärjestelmän korkein taso 5 muodostuu kolmesta osasta: pelaajakehityksen kehitysohjelma, seuran ulkoisesta ja Palloliiton sisäisestä arvioinnista.
  • Taso 5 ulkoisen arvioinnin tavoitteena on kannustaa seuraa selkeiden strategisten valintojen tekemiseen, strategisten päämäärien asettamiseen sekä niiden suuntaiseen toiminnan systemaattiseen ja tulokselliseen kehittämiseen.
  • Tason 5 ulkoisen arvioinnin toteuttavat yhteistyössä Laatukeskuksen ja Palloliiton arvioija. Ulkoinen arviointi toteutetaan yhden päivän arviointitilaisuutena, jonka lisäksi arvioijat perehtyvät perusteellisesti etukäteen mm. seuran toimintaa ohjaavaan dokumentaatioon ja tuloksien kehittymisestä kertovaan raportointiin. Arviointitilaisuudessa haastatellaan seuran luottamushenkilöitä, operatiivista johtoa, valmentajia ja vapaaehtoistoimijoita.
  • Arvioinnin pisteytys pohjautuu EFQM Excellence -mallin RADAR-taulukkoon, jossa arvioinnin kolme näkökulmaa ovat toimintamallien ja niiden toteutumisen, mittaamisen ja parantamisen erinomaisuus.
  • Aiemmin tasolle 5 on auditoitu HJK, Inter, Ilves, KuPS ja SJK.

Vaasan Palloseuran Juniorit ry, Ruutikellarintie 6, 65100 VAASA. info@vpsjuniorit.fi

Y-tunnus 1652597-9.

Iban FI51 5670 0820 2089 55